Coöperatief leren

 

In het pedagogisch project of de visie van onze school staat heel duidelijk dat we de kinderen sociaal vaardiger willen maken. Hierbij spelen we duidelijk in op de veranderende maatschappij waarbij accenten als communicatief vaardig zijn, kunnen luisteren, kunnen overleggen, kunnen leiding geven, het kunnen omgaan met mensen, een eigen mening hebben, kritisch zijn,… als rode draad fungeren.

Een coöperatieve structuur is een didactische ‘werkvorm’ die aan de specifieke eisen van het coöperatief leren voldoet.
(De 7 sleutels en de 4 basisprincipes ‘GIPS’)
Ze kunnen in vrijwel elke klas en voor elke leerinhoud toegepast worden.

We maakten een leerlijn op voor de aanbreng van 36 coöperatieve werkvormen in onze basisschool. We starten reeds in het kleuter met een aantal ‘eenvoudige’ werkvormen en eindigen in de 3e graad met ‘complexere’ werkvormen.

Elke klasleerkracht is verantwoordelijk om de vorige werkvormen ‘actief’ toe te passen
binnen zijn klaspraktijk en de nieuwe werkvormen stapsgewijs aan te brengen.
De aanbreng wordt geleid en ondersteund d.m.v. coaching.
We gebruiken ze om de leerstof verder in te oefenen, te herhalen, te evalueren en eveneens ook als klas-/of teambouwer.